Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Helaas diëten werkt niet, gedragsverandering wel

article content

Helaas diëten werkt niet, gedragsverandering wel

Het is in: “fit en gezond” zijn. Een ideaal waar iedereen aan zou moeten voldoen. We gaan de Amerikanen achterna in de gezondheidstrend. Ik vind het een hele goede ontwikkeling: de manier waarop bepaalde organisaties hier misbruik van maken is echter één van mijn grootste ergernissen. En dan met name ’het dieet’. Alleen het woord al geeft me een vieze smaak in mijn mond. Een dieet is het tijdelijk veranderen van je eetpatroon om even wat kilootjes af te vallen. We moeten er namelijk sexy uitzien voor de zomer. En als een ander je niet mooi vindt dan voel je jezelf toch een beetje waardeloos nietwaar?

Tijdelijk zorgt voor gewichtstoename

Tijdelijk je eetpatroon aanpassen zorgt ook voor tijdelijk gewichtsverlies. Dit gezegd hebbende is er nog nooit een dieet uitgevonden dat op een termijn van langer dan een jaar zorgt voor enig meetbaar succes. Sterker nog, wanneer je een lichaam uithongert zal het de volgende keer zuiniger omgaan met zijn voedingstoffen, het wil immers niet nog eens zo een crisissituatie meemaken. Gevolg: gewichtstoename.

Je hebt twee keuzes

Elke vorm van dieet is in mijn ogen dus oplichterij. Wat niet betekent dat er geen goede voedingsadviezen gegeven kunnen worden in de talloze boeken die allemaal hun eigen superdieet presenteren. Waar het om gaat is dat het uitgangspunt verkeerd is. Je zult alleen afvallen wanneer je blijvend je eetpatroon aanpast. En daarbij geldt: des te langer je ongezond geleefd hebt des te langer het duurt om je lichaam te laten wennen aan een gezonde leefstijl.

Als je wilt afvallen heb je grofweg twee keuzes:

  1. Je gaat op dieet, houdt dit tot de zomer vol om vervolgens terug te vallen in oude gewoontes. Je probeert om de zoveel tijd weer een dieet (waarschijnlijk weer een iets andere dan de vorige) omdat het toch weer niet gelukt is om het vol te houden.
  2. Of je past je leven zodanig aan dat je een blijvende gedragsverandering teweeg brengt. Kost iets meer moeite maar dan heb je ook wat.

Denk bijvoorbeeld in de richting van: niet snacken, altijd ontbijten, gevarieerd eten en veel water drinken. Eiwitten, groente en fruit zijn vooral aan te raden. Afijn dat kun je dus opzoeken in een van de dieet boeken. Als je al vaak geprobeerd hebt om af te vallen is het voordeel dat je al veel weet over verschillende soorten voeding. Stel zelf een eetpatroon samen waarvan je denkt dat het gezond is. En nog belangrijker waar jij je comfortabel bij voelt.

Een coach werkt echt

Zoek een coach die je helpt om het voedingspatroon te perfectioneren zodat het bij jouw leven past. Je coach zorgt voor een stok achter de deur en de nodige kennis. Belangrijk is wel dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt. Evalueer in het begin geregeld en bouw dit langzaam af.

Het ideale businessmodel

Als allerlaatste wil ik aanstippen dat de dieetboeken de behoefte van jou als consument vervullen en daarom ook zo succesvol zijn. Er moet 5, 10, 15 kilo af en liefst zo snel mogelijk. Vroeg of laat verval je in je oude eetpatroon en ben je het ook zelf schuld. Je zal dus door blijven gaan met weer een dieet. Dit is een selffulfilling prophecy! En het ideale businessmodel voor bedrijven als Weight Watchers e.d.

Laat je dus niet misleiden door snel succes via een of ander wondermiddel of een dieetgoeroe. Zoek in plaats daarvan een goede coach en change your lifestyle!

Comment Section

0 reacties op “Helaas diëten werkt niet, gedragsverandering wel

Plaats een reactie


*