Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Hersteltijd na een training

Elk trainingsdoel heeft zijn eigen hersteltijd en om je prestatievermogen omhoog te laten gaan moet je een aantal uur rust nemen na een training.

Het is niet de training die voor progressie zorgt, maar juist de rust ná een training zorgt er voor dat je prestatievermogen omhoog gaat. Wanneer je genoeg rust neemt tussen je trainingen, kun je er voor zorgen dat je in de supercompensatiefase zit als je opnieuw een trainingsprikkel introduceert, wat als het goed is een nieuwe supercompensatiecyclus start. Wanneer je weer te vroeg gaat trainen zit je nog in de herstelfase, zal je prestatievermogen alleen maar meer afnemen en loop je de kans om overbelast te raken. Wacht je echter te lang met opnieuw trainen is het effect van de supercompensatie verdwenen en kun je weer van voor af aan beginnen. Hoe lang dit duurt hangt van veel factoren af, waaronder je getraindheid en hoe zwaar de inspanning was voorafgaande aan de herstelfase.

hersteltijd-per-trainingsdoel

 

 

 

Hersteltijd na een training

Nogmaals, het is helemaal afhankelijk van de methode, de volumesets en het type training hoeveel uur rust je nodig hebt. Het uitgangspunt is de spierschade die opgetreden is.

Voor een volledig herstel wordt +/- 72 uur gerekendvolledige hersteltijd

Een periode (bijvoorbeeld een week) niet trainen kan soms ook een goede strategische set zijn om bepaalde doelstellingen te behalen. Of je lichaam een keer flink uitputten door bijvoorbeeld in één week drie dagen in te plannen, waarbij je twee keer per dag traint (in de ochtend en in de avond).

Een splitschema is verder handig toe te passen, omdat je elke spiergroep lang genoeg kunt laten rusten. Daarom kan er de volgende dag weer prima getraind worden. Wanneer je elke keer total body workouts doet, zul je na elke training langer rust moeten nemen.

De hersteltijd is ook afhankelijk of je een grote of kleine spiergroep hebt getraind. Grote spiergroepen hebben langer herstel nodig dan kleine spiergroepen.

Daarnaast is je voeding van essentieel belang voor een goed herstel. Er zal een gezonde levensstijl geïntegreerd moeten worden waar gezonde gewoontes in moeten komen. Je zult over de gehele dag je lichaam en cellen moeten voeden met gezonde voedingsmiddelen. Om hierin wat begeleiding te krijgen, klik dan hier om contact met ons op te nemen.

    Comment Section

    0 reacties op “Hersteltijd na een training

    Plaats een reactie


    *