Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Periodisering van kracht

Afhankelijk van de gezondheid, getraindheid en ervaring met krachttraining, kunnen algemene trainingsdoelen specifiek naar de sporter/atleet worden toegeschreven. Wanneer je het goed wilt aanpakken, dienen de verschillende doelstellingen in een tijdlijn uitgezet te worden. Je bent op dit moment aan het periodiseren. Periodisering heeft een aantal voordelen:

  1. Het zorgt voor een verantwoorde dosering van de trainingsbelasting
  2. Het maakt het mogelijk om de juiste stappen in progressieve belasting in de juiste volgorde te nemen. Zo vereist bijvoorbeeld hypertrofie training een solide kracht -uithoudingsvermogen basis
  3. Het helpt bij het voorkómen van verveling, monotonie, stagnatie en overtraining
periodisering-van-kracht

Een model voor de periodisering van kracht

Afhankelijk wat de belastbaarheid is van de sporter/atleet, kun je kiezen waar je wilt beginnen op de methodische lijn. Hoe getrainder je bent, hoe hoger je kunt starten. Wij zullen hieronder nog kort het bovenstaande model toelichten:

Periodisering van kracht

  1. Techniek: De ontwikkeling van de coördinatie en het eigen maken van de belangrijkste technieken van de sport en/of bewegingsactiviteit
  2. Duurkracht: De basis leggen voor de volgende fase. Het doel is: het vergroten van de algemene belastbaarheid en het versterken van het passief bewegingsapparaat.
  3. Kracht- uithoudingsvermogen: Het creëren van een overload ten opzichte van de duurkracht. Het lichaam wordt voorbereid op sub maximale krachttraining (hypertrofie)
  4. Sub maximale kracht (hypertrofie): Op basis van een reeds gecreëerde belastbaarheid, het trainen van de sub maximale kracht middels hypertrofietraining.
  5. Maximale kracht: Op basis van de vergrote belastbaarheid, de maximale kracht vergroten, door een verbetering van de rekrutering van de motorunits.
  6. Explosieve kracht: Het toepassen van de maximale krachtinspanning in het sport- specifieke bewegingsverloop, in een zo kort mogelijke tijd.
  7. Reactieve kracht: De laatste methode in de opbouw van kracht. Ook wel plyometrische kracht of slagkracht genoemd. Het wil zeggen dat je een maximale concentrische contractie zeer explosief uitvoert, gevolgd met een excentrische contractie, om daarmee explosieve kracht door middel van maximale rekrutering van motorunits, te bereiken.

Comment Section

0 reacties op “Periodisering van kracht

Plaats een reactie


*