Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Variatie in trainingsschema’s

In de artikelen over trainingsprincipes hebben we het al gehad over het overload principe.

De belasting moet progressief en systematisch zijn. Dit houdt in dat je elke keer je grenzen gaat opzoeken. Daag jezelf hierin uit. Zorg ervoor dat, wanneer je kracht is toegenomen, je de belasting opvoert om dezelfde intensiteit te ervaren. Zo creëer je een bijkomend oefeneffect. Wanneer men altijd maar hetzelfde blijft trainen, zal men het krachtenniveau enkel onderhouden, zonder verdere krachtwinst.

variatie-in-trainingsschemasDit houdt dus in dat je ook na een tijdje van schema moet wisselen. Op een gegeven moment is je lichaam gewend aan de oefeningen, herhalingen, series, tempo, rust etc. Wij hanteren altijd een cyclus van vier weken. Na deze periode hebben je spieren weer een nieuwe prikkel nodig. Daarnaast blijft de fun -factor ook hoog, omdat langer dan vier weken hetzelfde schema, ook gaat vervelen. Het stukje plezier blijft er hierdoor ook inzitten. Zo blijf je gemotiveerd, wat heel belangrijk is om je doel te bereiken.

Geef je lichaam dus elke keer na vier weken een nieuwe prikkel, door een nieuw trainingsschema te hanteren.

Dus zorg voor genoeg variatie in je trainingsschema’s

    Comment Section

    0 reacties op “Variatie in trainingsschema’s

    Plaats een reactie


    *