Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Doelen stellen (deel 1)

Je bewust zijn waar je mee bezig bent, wat je wilt bereiken, waarom je dat wilt bereiken en wat je daarvoor moet doen, zijn belangrijk vraagstukken om gericht je doel te bereiken.

Wat is eigenlijk jouw doelstelling? Hoe formuleer je die? Waarom wil je dat eigenlijk? Hoe stel je doelen die jou ondersteunen, in plaats van in de weg zitten?

Aan het einde van dit artikel zul jij deze vragen voor jezelf kunnen beantwoorden.

Wat is het?Doelen stellen

Doelen stellen is het proces van het selecteren van dingen (mikpunten) die je wilt bereiken. Deze mikpunten worden doelen genoemd. Een doel is iets wat je bewust nastreeft en wordt ook wel gedefinieerd als: het proberen te behalen van een bepaalde mate van vaardigheid, meestal binnen een bepaalde tijdslimiet.

Om de doelen voor je te laten werken zul je ze specifieker moeten maken.

Waarom doelen stellen?

Het bewust bezig gaan met doelstellingen zorgt voor betere prestaties. Een belangrijk voordeel van heldere, specifieke doelen is, dat je aandacht wordt gericht op belangrijke aspecten van de taak, in dit geval je sporttaak.

Als je jezelf een doel stelt, zul je proberen dit te gaan behalen. De aandacht richt zich dan op het bereiken van het doel. Hierdoor ben je veel minder bezig met zaken die niet van belang zijn voor het behalen er van en wordt er dus weinig tijd en energie verspild aan dingen die irrelevant zijn voor het bereiken van dit doel.

We pakken er even een voorbeeld bij om het geheel wat duidelijker te maken.
1. Wanneer je boodschappen gaat doen is het handig om een boodschappenlijstje te hebben. Dit lijstje focust de aandacht op een efficiënte manier.
2. Je gaat naar de supermarkt voor eieren, kwark en boter. Je hoeft je dan niet bij ieder product af te vragen of je het nodig hebt. Je loopt voorbij het fruit, vlees, koek en snoep en chips. Het lijstje geeft richting aan je aandacht. Het vertelt je waar je op moet letten.

Een doel werkt motiverend. Een doel zorgt ervoor dat je jezelf gaat inspannen om iets te behalen. Het vergroot je doorzettingsvermogen en het is gemakkelijker om dagelijks iets op te brengen als je helder hebt wat je wilt.

Met het stellen van doelen kun je je zelfvertrouwen vergroten. Niets is zo leuk om zaken die behaald zijn, of vaardigheden die je onder de knie hebt, te kunnen wegstrepen. Succesbeleving is heel belangrijk om ergens mee door te gaan en gemotiveerd te blijven. Het onder controle krijgen van zaken waar je heel bewust naartoe werkt is goed voor het zelfvertrouwen. Je doet je best ervoor, Doelen stellenje haalt het naar je toe.

Een droom voor ogen hebben is ontzettend belangrijk. Je hebt een richting en vandaar uit ga je doelstellingen per jaar, per week en ook per dag bepalen.

Belangrijk dus om een droomdoel te hebben maar als je, om wat voor reden dan ook, je droomdoel niet behaalt, mag dit niet ten koste gaan van je eigenwaarde en zelfvertrouwen. Je hebt tenslotte onderweg veel van jezelf laten zien en geleerd.

Lees hier deel twee over doelen stellen

    Comment Section

    0 reacties op “Doelen stellen (deel 1)

    Plaats een reactie


    *