Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

De dumbbell

Voor oefeningen voor de rug, de borst, de benen, de armen en je kunt het zo gek niet bedenken, de dumbbell is voor alles en iedereen die fitness een warm hart toedraagt een ontzettend nuttig, bruikbaar en voornamelijk veelzijdig voorwerp geworden.

De ‘dumb bell’De dumbbell

Niet altijd heeft de dumbbell het stempel gehad van veelzijdig voorwerp, vroeger werd de ‘bell’ namelijk alleen gebruikt voor het luiden van kerkklokken. Toen in de 18e eeuw in Engeland atleten de ‘bell’ als voorwerp gingen gebruiken voor het trainen van hun armen en bovenlichaam, toen pas konden we voorzichtig gaan spreken van de dumbbell zoals we die nu kennen. Waar de atleten bij het gebruik van de bell zich aan stoorde was het immense geluid dat het met zich meebracht, dus besloten deze atleten de klepel eruit te halen waardoor het zijn geluid verloor.
Vandaar de toevoeging van ‘dumb’ (stom), en dat we op de dag van vandaag nog steeds spreken van ‘de dumbbell’.

Machine of de dumbbell?Machine of de dumbbell gebruiken?

Voor beiden valt wat te zeggen. Sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw hebben machines zijn doorgang in de fitnessbranche gevonden. Tegenwoordig zijn er zulke geavanceerde apparaten dat je al gauw zou denken dat de dumbbell overbodig is geworden, maar niets is minder waar. Daar waar machines zeer geschikt zijn voor het isoleren van bepaalde spiergroepen, daar zijn ze beperkter in de vrije bewegingsruimte. Deze vrije bewegingsruimte zorgt ervoor dat er sturing nodig is, waardoor je toch net wel even die ene spier meepakt die je bij een machine niet belast. Door deze belasting van meerdere spieren gaat de kans op blessures ook omlaag. Daarnaast is het met dumbbells makkelijk om alledaagse bewegingen na te bootsen waardoor er functioneler en specifieker getraind kan worden. Uiteindelijk is het niet het één of het ander dat een goed trainingsschema vormt, een goed trainingsschema bevat namelijk zowel oefeningen met dumbbells als oefeningen die op een machine uitgevoerd moeten worden.

Van stomme klok tot dumbbell squat

We kunnen constateren dat de dumbbell een aardige evolutie heeft meegemaakt sinds de intrede van de ‘dumb bell’ en later de machines in de jaren ’80 van vorige eeuw. Tegenwoordig wordt de dumbbell dan ook niet alleen meer voor de armen of het bovenlichaam gebruikt, maar voor zo’n beetje alle spiergroepen. Zodoende hebben wij in de loop der tijd onder andere kennis gemaakt met de one arm dumbbell row, de dumbbell push press, de dumbbell one leg deadlift en nog tal van andere oefeningen die met de dumbbell uitgevoerd kunnen worden.

Check onze YouTube channel!

Ben je op zoek naar nieuwe dumbbell oefeningen? Of dacht je soms dat je alle oefeningen al kende? Maak hieronder kennis met de grote veelzijdigheid van de dumbbell. Meer video’s zien? Klik dan hier.

 

    Comment Section

    0 reacties op “De dumbbell

    Plaats een reactie


    *