Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

De sandbag en corebag

De sandbag en corebag

Zandzakken worden al honderden, zo niet duizenden jaren gebruikt als trainingsspeeltje voor atleten en met name worstelaars. Want met zandzakken is het goed sjouwen, gooien en smijten.

De sandbag en corebag

De sandbag en corebag hoort thuis in ieder functioneel trainingsprogramma. Net zoals dit geldt voor alle functionele tools, zijn dit niet de enige trainingsmiddelen die we moeten gebruiken, maar ze maken wel deel uit van het geheel. De zachte buitenkant is zodanig ontworpen dat er gemakkelijk mee te werken is, waardoor het een geweldig middel is voor klanten van alle niveaus. Het kan worden gebruikt voor voorwaartse en achterwaartse bewegingen, functionele “TRX” oefeningen en dynamische oefeningen. Het is een zeer veelzijdige tool en dankzij de handgrepen en de vorm kunnen we ‘m op vele manieren vastpakken. Door de zachte buitenkant is het een ideaal middel om klanten enkelen grote gecombineerde bewegingen aan te leren, die ze misschien lastig vinden met een barbell.

Oefening zoals de “clean and snatch” zijn eenvoudig te leren met de core bag en je kunt er nog steeds goede bewegingspatronen, een goede opvolging van gewrichtsbewegingen en een goede motorische programmering mee uitvoeren. Hierdoor kunnen we de fundamentele bewegingspatronen van klanten zeer snel ontwikkelen met de core bag. Hoewel de core bag niet zwaar is in verhouding tot vergelijkbare bewegingen die je met barbells uitvoert, kun je met de zak nog altijd op een zeer krachtige manier trainen. De gouden regel is dat het niet gaat om het gewicht dat je tilt, maar om de kracht die je lichaam gebruikt en de snelheid waarmee je met je eigen lichaam beweegt.

De sandbag

Een groot voordeel van de sandbag is dat het zwaarte punt niet op één plaats blijft. Je dwingt het lichaam hierdoor ook andere spieren te gebruiken, die je misschien normaal niet zou gebruiken. Je ziet in de praktijk nu veel mensen gebruik maken van een onstabiele ondergrond (Denk aan Fysiotherapeuten en Pt-ers) onder de populaire naam “functioneel trainen”. Een stabiele ondergrond met onstabiele objecten geeft weer een andere prikkel.

Nog een voordeel is het stukje knijpkracht. Een zware sandbag of core bag zorgt ervoor dat je handen/onderarmen meer werk moeten verrichten dan normaal, omdat de sandbag lastig is om vast te pakken. Over het algemeen maakt men veel gebruik van machines waarbij minimaal kracht wordt gebruikt door de handen/onderarmen.

De core bags en sandbags kunnen worden gebruikt in bootcamps, circuits, geïntrigeerde functionele toolcircuits, groepstraining en teamtraining. Je kunt ermee gooien, drukken, duwen en trekken. Wat je maar wilt eigenlijk. Power bags zijn ontwikkeld vanuit de ouderwetse zandzaktraining, iets wat het leger al jarenlang gebruikt. De power is ontworpen met hetzelfde achterliggende idee: een zak gevuld met zand, die je kunt optillen en waarmee je kunt gooien. Nu de zak ook handgrepen heeft, kunnen we hem gebruiken als een nodig veelzijdiger middel voor allerlei soorten oefeningen.

    Comment Section

    0 reacties op “De sandbag en corebag

    Plaats een reactie


    *