Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Indeling training

full-body-of-split-schemaHoe deel jij je training in?

Binnen de fitness wereld zijn er twee soorten trainingsinzichten:

  1. Full body workout
  2. Splitschema


Full body workout

De full body workout ( ook wel de total body workout genoemd) , is een training waarbij je je hele lichaam traint. Het ligt er aan waarvoor je traint en wat je doelstelling is, maar ons advies is: om niet meer dan drie keer in de week full body trainingen uit te voeren in de fitness. Dit vanwege het herstel wat je nodig hebt om de supercompensatie te creëren.

Splitschema

Een splitschema houdt in dat je de spieren onderverdeelt in verschillende trainingsdagen. Je kunt heel erg variëren in deze methode. Zo kun je een splitschema onderverdelen in een twee dagen en een drie dagen schema.

Twee dagen splitschema
Dag 1: Bovenlichaam
Dag 2: Onderlichaam

Drie dagen splitschema
Dag 1: Borst, triceps
Dag 2: Rug, biceps
Dag 3: Benen en buik

Er zijn meer onderverdelingen te bedenken en ook hierin kun je veel variëren. Je kunt er zelfs nog voor kiezen om een vier dagen splitschema te gebruiken. Met een splitschema kun je meerdere trainingen in de week pakken, omdat je je spiergroepen voldoende rust kunt geven.

Stel dat je vijf keer in de week gaat trainen. Dan kun je als volgt je training indelen:

Maandag: Borst, triceps
Dinsdag: Rug, biceps
Donderdag: Benen en buik
Vrijdag: Borst, triceps
Zaterdag: Rug, triceps
Etc.

Zo geef je elke spiergroep voldoende rust. In rust herstellen je spieren namelijk, en ook kunnen je spieren in de rust gaan groeien.

    Comment Section

    0 reacties op “Indeling training

    Plaats een reactie


    *