Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Het overload principe

De intensiteit moet voldoende hoog zijn om een oefeneffect te verkrijgen. De oefenprikkels verstoren het inwendige milieu van het lichaam. Men spreekt in dit geval van het doorbreken van de homeostase.

Homeostasehet-overload-principe

De homeostase is de toestand van het evenwicht van het interne milieu.

Om goed te functioneren moeten alle organen in evenwicht zijn. Als dat verstoord wordt kun je ziek worden. Of bijvoorbeeld bij een ongeluk of een bloeding: ook dan wordt het evenwicht verstoord.

De afbeelding die je hiernaast ziet, geeft aan hoe het proces verloopt van de homeostase.

Afferenten gaan naar het centraal zenuwstelsel toe en sturen informatie naar de hersenen. Er moet wat gebeuren. De homeostase moet weer in evenwicht. Het regel centrum zorgt ervoor dat er actie plaatsvindt.

Efferenten gaan naar de effectoren.  Effectoren gaan aan de slag totdat de variabelen weer in evenwicht zijn.

Afferenten → zenuwen sturen signaal naar hersenen

Efferenten → zenuwen sturen signaal naar effectoren (effectoren zijn bijvoorbeeld organen)

Feedback

  • Negatief
  • Positief

Er vindt negatieve feedback plaats als de temperatuur te hoog of te laag wordt.

Bij positieve feedback wordt de temperatuur hoger. Dit gebeurt niet veel in het menselijk lichaam. Voorbeeld hiervan is een bloeding. De bloeding verstoort het evenwicht. Stolling is een voorbeeld van positieve feedback. Verergeren van het stollingsproces is positieve feedback.

Nu we weten wat de homeostase inhoudt gaan we verder. De verstoring van de homeostase veroorzaakt tijdens de herstelfase een aantal aanpassingsreacties. De minimale vereiste drempel voor elke trainingsprikkel is afhankelijk van het beoogde doel.

De belasting moet progressief en systematisch zijn. Dit houdt in dat je elke keer je grenzen gaat opzoeken. Daag jezelf hierin uit. Zorg ervoor dat, wanneer je kracht is toegenomen, je de belasting opvoert om dezelfde intensiteit te ervaren. Zo creëer je een bijkomend oefeneffect. Wanneer men altijd maar hetzelfde blijft trainen, zal men het krachtenniveau enkel onderhouden, zonder verdere krachtwinst.

    Comment Section

    0 reacties op “Het overload principe

    Plaats een reactie


    *