Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Het principe van de individuele verschillen in trainingsgevoeligheid

Wat heel belangrijk is bij trainen, zijn de individuele verschillen in trainingsgevoeligheid. Trainingseffecten kunnen in sterke mate variëren terwijl men een identiek oefenprogramma volgt.

Wanneer we als voorbeeld twee personen nemen die gedurende één uur met een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur fietsen, dan is de absolute belasting voor beiden precies hetzelfde. De relatieve intensiteit is niet hetzelfde. Beide personen trainen namelijk met een verschillende hartfrequentie. Dit zorgt uiteindelijk voor een verschil in trainingseffect.

Individualiseer je trainingsprogramma

Het is dus belangrijk om een trainingsprogramma te individualiseren. Dit is zowel van belang bij een individuele sporter als bij een ploegsport. Binnen in de ploeg moet er dus goed geïndividualiseerd worden.

De respons op training is voor iedereen anders. Twee sporters die hetzelfde trainingsprogramma volgen, krijgen allebei een verschillend trainingseffect. Dit heeft te maken met de individuele verschillen in trainingsgevoeligheid, samen met de fysiologische of motorische aanleg. Beide factoren worden erfelijk bepaald.individu

Wat voor de één werkt, hoeft niet te werken voor een ander

Een krachttrainingsschema dat voor de één heel veel effect geeft, kan voor de ander veel minder werken. Het kan ook voorkomen dat het trainingseffect bij een atleet vlug stagneert en eerder beperkt wordt, terwijl voor anderen het effect groot is.

Je ziet dus dat het principe van het individualiseren van de training bij atleten heel belangrijk is en daarbij zul je rekening moeten houden met:

  1. de verschillen in biologische rijping
  2. de lichamelijke ontwikkeling
  3. het conditionele niveau
  4. de lichaamsbouw
  5. de fysiologische en motorische aanleg

Comment Section

0 reacties op “Het principe van de individuele verschillen in trainingsgevoeligheid

Plaats een reactie


*