Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Het principe van de omkeerbaarheid

Op het moment dat je ophoudt met trainen zullen de trainingseffecten vrij snel afnemen. Na 1 tot 2 weken is er een verlies in prestatievermogen en na enkele maanden is het overgrote deel van de trainingswinst verdwenen. Dit fenomeen vindt zowel op maximaal als op sub maximaal niveau plaats. Uit onderzoek blijkt dat men op korte termijn (3 weken of minder) of lange termijn (1 tot 3 maanden) rekening moet houden met de procentuele daling in prestatievermogen die je in de tabel hieronder kunt vinden.

Procentuele daling in cardio-respiratorisch en musculair prestatievermogen bij inactiviteit op korte en lange termijn.

het-principe-van-de-omkeerbaarheid

Het principe van de omkeerbaarheid van de verworven trainingseffecten houdt in dat men verder moet blijven trainen om het conditioneel niveau op peil te houden. Houdt als leidraad dat je het trainingsregime met 2/3 mag reduceren om het verworven trainingseffect te behouden. Op fitheidsniveau volstaan, na een voldoende lange trainingsopbouw, één à twee trainingen per week om je goed te voelen. Atleten die één tot 2 keer per dag trainen hebben genoeg aan drie trainingen per week om de basisconditie op peil te houden.

    Comment Section

    0 reacties op “Het principe van de omkeerbaarheid

    Plaats een reactie


    *