Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Het principe van de optimale wisselwerking tussen belasting en herstel (supercompensatie)

Supercompensatie

Een van de belangrijkste principes binnen de trainingsleer is de supercompensatie. Praktisch alle trainingsmethoden zijn gebaseerd op het supercompensatie principe. 
Misschien heb je wel eens gehoord dat rust heel belangrijk is als je veel aan fitness doet of dat, wanneer je te vaak sport, je alleen maar achteruit gaat in plaats van vooruit. Dit heeft allemaal te maken met het principe supercompensatie.

supercompensatie-principe

Het idee is, dat door te trainen, het prestatievermogen daalt. Denk maar eens na: vaak heb je na een zware training overal spierpijn en kun je er, tot enkele dagen daarna, last van hebben. Tijdens het trainen krijg je minuscuul kleine scheurtjes in je spieren, en je lijf kan er enkele dagen over doen om te herstellen. Dit is de herstelfase. Vervolgens komen we op het kenmerkende deel van het hele principe: de herstelfase schiet door, waardoor het prestatievermogen hoger komt te liggen dan het oorspronkelijke niveau. Dat heet de supercompensatie. Dit effect houdt een paar dagen aan waarna het prestatievermogen weer daalt tot het oorspronkelijke niveau. Dit is hieronder in een simpel grafiekje weergegeven.

Zo zie je dus dat het niet de training is die voor progressie zorgt; juist de rust na een training zorgt er voor dat je prestatievermogen omhoog gaat. Wanneer je genoeg rust neemt tussen je trainingen, kun je er voor zorgen dat je, als je in de supercompensatie- fase zit, opnieuw een trainingsprikkel introduceert, wat als het goed is een nieuwe supercompensatiecyclus start. Als je te vroeg weer gaat trainen zit je nog in de herstelfase en zal je prestatievermogen alleen maar meer afnemen en loop je de kans om overbelast te geraken. Wacht je echter te lang met opnieuw trainen is het effect van de supercompensatie verdwenen en kun je weer van voor af aan beginnen. Hoe lang dit duurt hangt van veel factoren af, waaronder je getraindheid en hoe zwaar de inspanning was voorafgaande aan de herstelfase.

    Comment Section

    0 reacties op “Het principe van de optimale wisselwerking tussen belasting en herstel (supercompensatie)

    Plaats een reactie


    *