Download dit E-book gratis!
Direct Toegang
X
Download dit E-book gratis!
50% Complete
E-book met 38 gezonde recepten en ontdek hoe je gezonder leert leven!

Page content

Het principe van de specificiteit

Het principe van de specificiteit houdt in dat er een specifieke aanpassing in het lichaam plaatsvindt aan de hand van de eisen die aan het lichaam gesteld worden. Elke sporter zal dus op een andere manier moeten trainen. Sport specifiek krachttrainen is erg belangrijk.

Elk trainingseffect is specifiek. Het principe van de specificiteit betekent eveneens dat een optimaal oefeneffect slechts mogelijk is, op voorwaarde dat de spieren zo specifiek mogelijk belast worden.

De voorkeur gaat uit naar oefenvormen en trainingsmethoden die zo nauw mogelijk aanleunen bij het bewegingsprofiel van de beoefende sport (de snelheid van de beweging, het verloop van de beweging, de intensiteit en de duur van de inspanning).

Een lange afstand loper die maximale krachttraining gaat doen, is niet helemaal specifiek bezig. Een dergelijk persoon moet meer op kracht/spier uithoudingsvermogen trainen. Dit geldt ook andersom. Het heeft geen zin als een powerlifter opeens krachttraining gaat doen waarbij hij hoog in de herhalingen gaat zitten.

Houd het zo specifiek mogelijk, tenzij er echt een gedachte achter zit en je bijvoorbeeld met judo zwaarder moet worden, omdat je in een hogere gewichtsklasse gaat judo├źn. Dan zul je wat meer massa training en maximaal trainingen moeten integreren in je krachttraining (en uiteraard je voeding erop aanpassen). Hier komt ook een stuk periodisering bij kijken.img_if-you-always-do-what

    Comment Section

    0 reacties op “Het principe van de specificiteit

    Plaats een reactie


    *